hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ابهام در دور  دوم سفرهای استانی

ابهام در دور  دوم سفرهای استانی

مردادماه سال جاری با سفر سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه به استان کرمان دور اول سفرهای استانی به پایان رسید. بر اساس صحبت مسئولین قرار بود دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور با وقفه چندماهه از آغاز شود اما

مردادماه سال جاری با سفر سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه به استان کرمان دور اول سفرهای استانی به پایان رسید. بر اساس صحبت مسئولین قرار بود دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور با وقفه چندماهه از آغاز شود اما این امر تاکنون تحقق‌نیافته است. آن زمان صولت مرتضوی که در سمت معاونت اجرایی رئیسی قرار داشت گفته بود: «دور دوم سفرهای استانی از اواسط مهر آغاز می‌شود.۶۱ درصد از تعهدات دولت درباره مصوبات سفرهای استانی از محل منابع عمومی تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.»
در حال حاضر دهه سوم آبان ماه آغازشده اما خبری از سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیست.
درباره چرایی تعلل در دور دوم سفرها تفسیرهای گوناگونی وجود دارد که سعی می‌کنیم به اهم آن‌ها اشاره‌کنیم.
شاید مهم‌ترین علت تأخیر در دور دوم سفرها، اعتراضات مردمی باشد که از مهرماه سال جاری آغازشده و تاکنون ادامه داشته است. به‌هرحال سفرهای استانی در شرایطی که هنوز در بعضی از نقاط کشور صدای اعتراضات به گوش می‌رسد و در مواردی این اعتراضات با اغتشاش و ناامنی همراه شده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اگرچه سفرهای استانی فرصتی برای گوش دادن به صدای اعتراض مردم است و دولت می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند اما در مورد چگونگی انجام این امر، اماواگرهای فراوانی وجود دارد و ممکن است در پاره‌ای از موارد حاشیه بر متن غلبه کند.
از مسئله اعتراضات مردمی که بگذریم، ماهیت سفرهای استانی و مصوبات آن‌ها گاها چالش‌برانگیز بوده است.
به ادعای دولتی‌ها دور نخست سفرهای استانی رئیسی، در مجموع بیش از ٩٠٠ مصوبه و ۵ هزار طرح عمرانی به همراه داشته اما در مورد چگونگی اجرای این طرح و مصوبات و تأمین بودجه آن سؤالات اساسی وجود دارد. آن‌هم در شرایطی که روزشمار و تقویم اجرایی مشخصی برای شمار زیادی از این طرح‌ها مطرح نشده است؛ به‌عبارت‌دیگر در شرایطی که قرار است دور دوم سفرها با رویکرد پیگیری برنامه‌ها انجام شود همچنان شماری از این طرح و مصوبات اجرایی نشده و همین امر سفر مجدد را به تعویق می‌اندازد.
از سوی دیگر و با یک نگاه خوش بینانه می‌توان گفت افزایش سفرهای خارجی رئیس‌جمهور و تمرکز وی بر مسائل بین‌الملل و گسترش روابط با همسایگان مانعی بر سر راه دور دوم سفرهای استانی بوده است. رئیسی مهرماه شلوغی را در عرصه بین‌الملل پشت سر گذاشت. او به‌جز سفر به نیویورک که در آن با دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهور زیمباوه، ایرانیان مقیم آمریکا، رئیس‌جمهوری آذربایجان دیدار داشته، به نشست سران «سیکا» در آستانه رفت و با امیر قطر دیدار کرد. در ادامه با دبیر کل اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، وزیر امور خارجه بلاروس، وزیر امور خارجه سوریه ملاقات داشت و استقبال رسمی از نخست‌وزیر ارمنستان در ایران انجام داده است. به‌هرحال باید دید وعده رئیس‌جمهور در مورد سری دوم سفرهای استانی محقق می‌شود یا برنامه دیگری پیش روی دولتمردان است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد